Sunday, January 2, 2011

SMUKKE, SUNDE TÆNDER - HELE LIVET.

et nytårsfortsæt, af en slags.

jeg sad på hellerup station og så en reklame for en tandklinik. det fik mig af en eller anden grund til at tænke på min egen situation. jeg har ikke længere smukke eller sunde tænder. og "hele livet" er jo meget relativt. jeg har jo ingen idé om hvor længe jeg bliver her og som det ser ud nu, er det ikke et langt liv.

i tandplejen i folkeskolen fik jeg altid at vide jeg havde et godt tandsæt.
de var skæve og vinde af fulde, men de var sunde, stærke og ikke mindst hvide.
det var på trods af jeg altid fik høvl når vi skulle over til tandlægehuset, hvor vi fik den lille røde pille der smagte af hindbær, der afslørede om vi fik børsten ordentligt rundt i munden. mine tænder var aldrig røde, men de rettede mig altid og til tider skældte mig ud over den måde jeg børstede tænder på.
det er jo en lille ting, men det er en af de første gange jeg rigtig kan huske, hvor det gik op for mig, at bare fordi nogle kloge mennesker siger, at sådan her skal du gøre og sådan er det bedst for dig, ikke nødvendigvis ER det bedste for mig.

men i dag er det hele lidt anderledes. mine tænder er blevet mere gule og indeni er det også anderledes.
jeg drikker minimum 2 liter cola om dagen, plus det løse.
ryger mindst en pakke smøger om dagen.
mad glemmer jeg tit at spise.
også kæmper min hjerne meget imod mig. fortæller løgne, opdigter historier og selvdestruktive tanker.
udover det er mit tjaldforbrug gået hen og blevet et decideret misbrug.

når der er problemer ryger jeg.
når der er noget at fejre ryger jeg.
når tingene ser ud til at stabilisere sig ryger jeg igen.
jeg vil væk fra misbruget.
det gør mine i forvejen mørke tanker, endnu værre.
paranoia.
mistro.
angst.
socialt hæmmet.
jeg sårer folk, som jeg på ingen måde vil såre.

i forvejen er mit sind en belastet størrelse. bipolar affektiv sindslidelse og socialfobi kan virkelig være en farlig cocktail. for mig selv og for dem der betyder noget for mig.

det skal være slut med at lytte til de mørke tanker der spindes ud af det rene ingenting.
det skal være slut med at ryge tjald hver dag.
det skal være slut med egoisme og at have så ondt af sig selv.
jeg skal skære ned på den brune sukkersuppe.
jeg skal i det hele taget bare være bedre over for andre.

TILGIV MIG PRINCESS PEACH.
JEG VENDER TILBAGE STÆRKERE, KLOGERE OG MERE FJOLLET END JEG HAR VÆRET I MEGET LANG TID.
TAK FOR AT ÅBNE MINE ØJNE, SELVOM DET HAR KOSTET BLOD, SVED OG TÅRER.
DU ER MIN POWER-UP.
DU HAR ALLEREDE HJULPET MERE END DU ANER.
MØS.

- mimo